حضوری

در زندگی درد کشیدن گریزناپذیر است. عزیزی را از دست می دهیم، شیء با ارزشی را گم می کنیم، خواسته ای که چندین ماه است برای دستیابی به آن تلاش کرده ایم، ناکام می ماند و اتفاقات دیگری که در گذر سال های عمر درد و فشار زیادی را به ما وارد می کنند. اما چه می شود که دردهای روزمره زندگی، از ظرفیت تحمل ما خارج می شوند و طبیعت زندگی را به امری دردناک تبدیل می کنند؟

در بدو امر باید توجه کنیم که میان دردهای هر روزه با رنج کشیدن مزمن، تفاوت قابل توجهی وجود دارد. زمانی که دردهایمان را نمی بینیم، از تجربه شان در این لحظه اجتناب می کنیم و خود و دیگری را به طور مداوم به خاطر احساسات دردناکمان سرزنش می کنیم، دردهای زودگذر به زخم های عمیقی تبدیل می شوند که برای ترمیم شان به نیرویی مضاعف نیاز پیدا می کنیم. در اینجاست که روان درمانی و مشاوره معنا پیدا می کنند. روان درمانی حضوری امکانی برای مشاهده، توجه و ترمیم مشفقانه ی زخم هایی است که سالیان پی در پی به خاطر آنها رنج زیادی را متحمل شده ایم. مشاهده و ترمیم زخم های روان شناختی ما، از طریق رویکردهای مختلف روان درمانی امکان پذیر است. رویکردهای اصلی درمانی در مرکز روانشناسی هیلان دو رویکرد روانپویشی فشرده و کوتاه مدت و دلبستگی است که به طور مختصر در ذیل به معرفی این دو رویکرد خواهیم پرداخت:

رواندرمانی پویشی فشرده و کوتاه مدت  (ISTDP)

روانپویشی فشرده و کوتاه­ مدت معتقد است که اختلالات روانشناختی در تاثیرات هیجانی ناشی از شکست در دلبستگی­ ریشه دارند. در واقع وقوع تروما در روابط دلبستگی­ محور منجر به هیجانات پیچیده ­ای می­شود که غالبا مسدود می ­شوند و فرد از تجربه آنها در گذر زمان اجتناب می­ کند. روان­درمانی پویشی فشرده و کوتاه­ مدت در گام اول مراجع را با این فرایندهای ناهشیار آشنا می­ کند و در گام بعدی با او در تجربه لحظه به لحظه فرایندهای هیجانی مسدود شده همراه می ­شود تا بتواند از این چرخه ­ی تکرارشونده­ ی معیوب رهایی یابد. ارزیابی و درمان مبتنی بر رویکرد روانپویشی فشرده و کوتاه ­مدت، از حوزه­ های اصلی ارزیابی و درمان در مرکز روانشناسی هیلان است.

رویکرد دلبستگی (Attachment Theory)

نظریه دلبستگی در مورد چگونگی ظهور رابطه والد-کودک و تاثیر آن بر نوع نگاه کودک نسبت به خودش، دیگران و دنیا بحث می­ کند. این نظریه الگوهای اولیه­ ی رابطه با والدین و مراقبین اصلی­ را به روابط بعدی ما در دوران بزرگسالی و حتی نسل­ های بعدی نیز قابل انتقال می ­داند. روان­درمانی مبتنی بر این رویکرد در تلاش است تا اختلالات روانشناختی را با بررسی ریشه ­های آن در روابط دلبستگی ­محور گذشته و حال­ درمان کند. یکی از حوزه­ های اصلی روان­درمانی در مرکز روانشناسی هیلان، روان­درمانی دلبستگی­ محور است که در زمینه­ ارزیابی و درمان روان­شناختی آسیب­ های رابطه والد-کودک و روابط میان­ فردی در بزرگسالان فعال است.