آیا احساسات منفی می توانند برای شما مفید باشند؟

خیلی از ما یاد گرفته ایم که فقط احساسات مثبت‌مان را نشان دهیم و احساسات دیگرمان را پنهان کنیم.به ما گفته شده که رهبران خوب، دوستان خوب، والدین خوب، خوشبینی، اشتیاق، شفقت و شوخ‌طبعی نشان می‌دهند.

ما همچنین یاد گرفته‌ایم که هیجان‌هایی مانند ناامیدی، ترس، خشم و گناه انرژی همه را کم می­کند، احساسات دیگران را جریحه‌دار کرده و اوقات خوبمان را خراب می‌کنند، به ما یاد داده‌اند که این احساسات را احساسات بد بنامیم و آنها را برای خود نگه داریم.

بیایید به احساسات، نگاه متفاوتی داشته باشیم؛ تمامی احساسات بخشی از تجربه انسانی هستند. نمیتوان شادی را بدون غم، صلح را بدون خشم و شجاعت را بدون ترس تجربه کرد. وقتی به خود اجازه دهیم از میان تاریکی عبور کنیم همانگونه که از میان روشنایی عبور می­کنیم، زندگی غنی‌تر می­شود. بزرگی می­گفت:"کسانی که نمیدانند چطور با تمام قلبشان گریه کنند،‌ نمیدانند چطور هم بخندند".

احساسات شما بر ارتباطاتتان تاثیر دارد، وقتی دیگران نتوانند احساسات شما را بخوانند، حس راحتی نخواهند کرد تا آن چه را که در ذهنشان است با شما در میان بگذارند و یا بدون دلیل مشخصی آشفته می­شوند، اگر در مخفی کردن احساسات خود مهارت دارید، تجربه ای مانند گفتگو با یک دیوار خالی را ایجاد میکنید که باعث شکل‌گیری دیگران خشم، نا‌امیدی و ترس در دیگران می‌شود.چهره های بی حالت بیش از اینکه دیگران را آرام کنند، آنها را گیج می­کنند.

علاوه بر این، احساسات غیرمثبت می­توانند انگیزه­ای برای رفتار سازنده باشند و وقتی در جهت مثبت هدایت شوند ممکن است تحول بزرگی ایجاد کنند. بهتر است یاد بگیرید که احساسات خود را بشناسید که در نتیجه آن رفتار خودتان را توضیح دهید و نیازهای خود را بیان کنید و انرژی خود را در جهت مثبت هدایت کنید.

 

از احساسات غیرمثبت خود به خوبی استفاده کنید.

بیایید به جنبه مثبت از احساساتی که به نظر بد می‌آیند نگاهی بیندازیم. گاهی واکنش‌های شما به این احساسات میتواند مخرب باشد و در مواقع دیگر این احساسات اهداف بالاتری دارند.

 

  • گناه:

پژوهشگران دانشگاه استنفورد دریافتند رهبرانی که تمایلی به احساس گناه نشان می­دهند در ارزیابی‌ها و بازخوردها جزو بهترین رهبران به شمار آمدند. گناه، انگیزه انجام کار خوب و تصمیماتی که برای گروه مفید است را بالا می­برد حتی اگر هزینه­ی فردی در بر داشته باشد. جنبه مثبت گناه، شفقت، مراقبت و بخشندگی است.

  • خشم:

می­توان از خشم برای ایجاد تحولی بزرگ در زندگی استفاده کرد. بسیاری از اتفاقات خوب زندگی بر پایه قدرت جمله" بسیار خب، نشانتان خواهم داد !"شکل گرفته است. اگر خشم شما را بر آن دارد تا آزادانه‌تر عقیده‌تان را ابراز کنید، به سمت ناشناخته‌ها قدم بردارید یا ثابت کند که می­توانید کاری را که قبلا مطمئن نبودید انجام دهید پس خشم نیرویی خوب به حساب میآید. جنبه مثبت خشم، اشتیاق، شجاعت و قاطعیت و عزم راسخ است.

  • ترس

وقتی مغزتان تهدیدی حس میکند، توانایی شما برای تمرکز افزایش پیدا می­کند. خیلی از مردم می­گویند که تحت فشار بهتر کار می­کنند. در واقع ظرفیت خلاقیت آنها ضعیف تر میشود اما حواس‌پرتی‌های آنها کمتر می­شود و در نتیجه سریع تر کار می­کنند. جنبه مثبت ترس، تمرکز و هوشیاری است.

  • ناامیدی

وقتی انتظارتان از کار، مردم و حتی خودتان برآورده نمیشود ممکن است عصبانی و ناامید شوید، به آنچه میخواستید نرسیده‌اید و آنچه که به آن امید داشتید برآورده نشده است. وقتی بفهمید آن‌چه که انتظار داشتید چه بوده بهتر میتوانید وجود آنچه را که برای رسیدن به آن نیاز داشتید درک کنید. اگر پی بردید ‌رویایتان آنطوری که همیشه آرزویش را داشتید تحقق نخواهد یافت چند روز به خود فرصت دهید و برای فقدان خود اندوهگین باشید تا بتوانید دوباره ادامه دهید. جنبه مثبت ناامیدی، توانایی پذیرش واقعیت است و باعث حرکت از رنج به سمت آزادی و یا تشخیص آنچه که برای پیشروی به آن نیاز دارید می‌شود.

  • بی‌حوصلگی

بی‌حوصلگی می­تواند نبود چالش را نشان دهد به این معنی که برای برانگیختن ذهن به چیزهای بیشتری نیاز دارید. گاهی اوقات خوب است که برای وقفه‌های کوتاه کاری انجام ندهید تا مغز شما برای مدتی آسوده باشد. در موارد دیگر بی‌حوصلگی نشانه‌ای است از اینکه شما از قوای خود به طور کامل بهره نمی­گیرید. وقتی احساس بی‌حوصلگی می­کنید سعی کنید آینده مطلوب خود را متصور شوید به جای اینکه به خود اجازه دهید با آنچه که پیش روی شماست کسل شوید. با یک مربی یا یک دوست خوب صحبت کنید که شما را در مسیر تعریف دنیایی که می­خواهید برای خود خلق کنید پشتیبانی کنند. بی‌حوصلگی و بی‌قراری شما ممکن است به پایان نرسد اما حداقل به شما چشم‌انداز و هدفی می­دهد که میتوانید آن را دنبال کنید. جنبه مثبت بی‌حوصلگی را میتوان در این دید که شما را وامیدارد چالش‌های جدید را بپذیرید، در آنچه کار را با معنا میکند کاوش کنید و تصمیماتی بگیرید که برای نقاط قوت و رویاهایتان به کار بیایند.

 

هر روز زمانی را برای تأمل سپری کنید، از خود بپرسید چه حسی دارید و چه کاری را اگر نیاز است باید متفاوت انجام دهید. اگر حس میکنید گیر کرده‌اید برای پیدا کردن علت آن کمک بگیرید و اینگونه میتوانید تعیین کنید که چطور احساسات خود را به سمت یک برآیند مثبت هدایت کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خبرنامه ایمیلی ما را دنبال می‌کنید؟

برای دریافت جدیدترین مطالب ما در خبرنامه هیلان عضو شوید

Please make sure that AcyMailing is installed and activated.