باور نادرست در مورد خودکشی

باورهای نادرست در مورد خودکشی

  1. کسی که در مورد خودکشی صحبت می‌کند یا اقدام می‌کند فقط به دنبال جلب توجه است.

صحبت در مورد خودکشی یا اقدام به خودکشی نشان‌دهنده درخواست کمک و فریادی از روی ناامیدی است اگر شخصی اقدام به آسیب‌رسانی یا خودکشی می‌کند به این معنا نیست که جلب توجه می‌کند بلکه آخرین تلاششان است که دیگران را از وضعیت تحمل‌ناپذیرشان آگاه کنند.

  1. اگر کسی مصصم است که خودکشی کند، من و شما کاری نمی‌توانیم بکنیم.

خودکشی یک عمل تردید‌آمیز است، بیشتر کسانی که خودکشی می‌کنند نمی‌خواهند بمیرند بلکه می‌خواهند دردشان متوقف شود، آنها بین میل به مرگ و میل به زندگی مردد هستند، حمایت‌های عاطفی و مداخلات تخصصی در زمان مناسب می‌تواند جلوی خودکشی افراد را بگیرد و میل زندگی در آنها را بیشتر کند.

  1. .کسی که به نظر روبراه می‌رسد خطر خودکشی ندارد.

در ظاهر به نظر می‌رسد فرد همه چیز  دارد: یک شغل خوب، خانواده سالم و یک زندگی اجتماعی فعال و یک خانه زیبا،‌ به آنها نگاه می‌کنیم  و با خود می‌گوییم، زندگی اش فوق‌العاده است، ‌چطور این‌چنین فردی به خودکشی فکر می‌کند،‌ شما نمی‌دانید درون آن فرد چه می‌گذرد، مرگ افرادی مانند رابین ویلیامز، چستر بنینگتون، آنتونی بردن و کیت اسپید نمونه‌هایی برجسته از افرادی بودند که در اثر خودکشی جانشان را از دست دادند،‌افراد به ظاهر خوشحال هم ممکن است در معرض خطر خودکشی باشند.

  1. .افرادی که خودکشی می‌کنند خودخواه هستند و راه ساده‌ای را انتخاب می‌کنند.

به طور معمول افراد خودکشی نمی‌کنند چون نمی‌خواهند زندگی کنند بلکه آنها خودکشی می‌کنند چون می‌خواهند به رنج‌هایشان پایان دهند. این افراد از شدت رنج احساس درماندگی و ناامیدی می‌کنند. افرادی که اندیشه‌های خودکشی دارند این کار را به انتخاب خود انجام نمی‌دهند بلکه مشکلات روحی یا شرایط دشوار زندگی  آنها را دچار نشانه‌های جدی روانی می‌کند.

  1. افراد به طور غیرمنتظره‌ای خودکشی می‌کنند.

اکثر افرادی که اقدام به خودکشی می‌کنند قصد خود را از طریق رفتار و گفتار خود به گوش دیگران رسانده‌اند، علائم هشدار دهنده همیشه وجود دارد، از جمله گفتن اینکه می‌خواهند زندگی‌شان به پایان برسد، دارایی‌شان را می‌بخشند، تغییرات خلقی چشمگیری دارند و از دیگران کناره گیری می‌کنند،‌ مشاهده چنین رفتارهایی می‌تواند ناراحت‌کننده باشد ول به شما فرصتی می‌دهد برای آنکه مداخله‌ای کنید و باعث شوید قبل از اینکه دیر شود کمک حرفه‌ای دریافت کنند.

  1. .صحبت راجع به خودکشی با یک شخص افسرده ممکن است ایده خودکشی را برای او به وجود بیاورد:

واقعیت این است که کسانی که با این افکار روبرو هستند کمی احساس آسودگی می‌کنند از اینکه می‌توانند افکارشان را در این باره با کسی در میان بگذارند، ‌آنها می‌خواهند شنیده شوند و کسی به آنها گوش بسپارد،‌ به آنها فرصتی می‌دهید تا با صدای بلند فکر کنند و آنچه را که از سر می‌گذرانند پردازش کنند. و زمانی به آنها می‌دهد تا انتخاب‌های دیگری پیش رویشان ببینند.

  1. هرکسی که خودکشی می‌کند دیوانه یا غیرمنطقی است.

خیلی از افراد در پاسخ به شرایط غیرقابل تحملی مانند مشکلات ارتباطی و سایر عوامل استرس‌زای زندگی مثل موارد کیفری و حقوقی،از دست دادن خانه،مرگ یکی از عزیزان،‌یک بیماری ناتوان کننده،ضربه روانی،سواستفاده جنسی،طرد شدن اقدام به خودکشی می‌کنند.در واقع هر فردی که خود را در یک بن‌بست ببیند ممکن است به فکر خودکشی بیفتد.

  1. اکثریت کسانی که خودکشی می‌کنند بیسواد و فقیر هستند.

در آمریکا بیشترین کسانی که خودکشی می‌کنند بالاترین سطح تحصیلات و پتانسیل دارا بودن بیشتر درآمد را دارند.

  1. کسی که حرف خودکشی را می‌زند عمل نمی‌کند.

گفتن این جمله به فردی که افکار خودکشی دارد و با شما در میان می‌گذارد می‌تواند تحریک‌آمیز باشد و او را به سوی عمل سوق دهد.

  1. کسی که قبلا اقدام به خودکشی کرده دیگر این کار را نمی‌کند.

خطر اقدام دوباره خودکشی برای کسی که قبلا این کار را انجام داده به مراتب بیش از کسانی است که برای بار اول تصمیم به خودکشی می‌گیرند، برای بعضی از این افراد، خودکشی در دفعات دوم و سوم آسان‌تر می‌باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خبرنامه ایمیلی ما را دنبال می‌کنید؟

برای دریافت جدیدترین مطالب ما در خبرنامه هیلان عضو شوید

Please make sure that AcyMailing is installed and activated.