برخی رفتارهای ما می‌تواند واکنشی به تروما باشد!

برخی رفتارهای ما می‌تواند واکنشی به تروما باشد!

تا بحال شده رفتارهای ناخوشایندی داشته باشید و علتش برایتان ناشناخته باشد؟ این رفتارها می‌تواند واکنشی در برابر ضربه‌های روانی (تروما) باشد که حتی از آن آگاه نباشید. واکنشی که زمانی به شما کمک کرده در برابر این آسیب روانی از خود مراقبت کنید اما در طولانی‌مدت کارساز نیست.

تروما (ضربه روانی) چیزی است که بسیاری از ما آن را برای مدت‌های طولانی به همراه داریم و می‌تواند بر نحوه واکنش ما به دنیای اطرافمان تأثیر بگذارد. چه شخصاً چنین ضربه روانی را تجربه کرده‌اید و یا کسانی در اطراف شما آن را داشته‌اند، پرداختن به این واکنش‌‌های روانی می‌تواند مفید باشد.

 

۱.کناره‌گیری اجتماعی

کناره‌گیری یک پاسخ متداول به تروما است. چون تروما به عزت‌نفس فرد آسیب وارد می‌کند و از طرفی دید آن‌ها را نسبت به دنیای اطراف تغییر می‌دهد. در نتیجه اینکه فرد دنیا را ناامن و خطرناک می‌بیند و مردم دنیا را آزارگر و غیرقابل اعتماد. آنها ممکن است از نزدیکی و صمیمیت با دیگران اجتناب کنند و تلاش کنند پیوندهای عاطفی با دیگران برقرار نکنند.

۲.انتقاد زیاد از دیگران

فردی که تروما را تجربه کرده است معمولاً دیگران را با سرزنش از خود دور نگه می‌دارد. خشم یک واکنش متداول به آسیب روانی است. شما ممکن است در نهان از دیگران و یا دنیا عصبانی باشید از اینکه کمکتان نکرده‌اند و در برابر آن از شما مراقبت نکرده‌اند. این خشم ممکن است با غم و اندوه و اضطراب نیز همراه شود.

۳.کار کردن بیش از اندازه

آیا نیازی در شما وجود دارد که مدام خود را مشغول نگه دارید و نمی‌توانید از زمان استراحت و تعطیلی خود لذت ببرید؟ کار می‌تواند راهی برای مشغول نگه داشتن خود و اجتناب از افکار یا احساسات دشوار ترومای التیام نیافته باشد، بنابراین ممکن است برای جلوگیری از فکر کردن به آنچه اتفاق افتاده یا مواجهه با احساس همراه با آن بیش از حد کار کنید.

۴.گسست

عدم تمرکز روی زمان حال، دشواری در تصمیم‌گیری، بی‌حسی و ترس فلج‌کننده از تجربه‌های جدید می‌تواند نمونه‌هایی از واکنش گسست باشد. زمانی که فرد نتواند از آسیب گریزی داشته باشد واکنش فریز شدن می‌تواند محافظتی برای او برای فاصله گرفتن از واقعیتی تلخ باشد هرچند در طولانی‌مدت نمی‌تواند کارکرد مناسبی برایش داشته باشد.

 

خبرنامه ایمیلی ما را دنبال می‌کنید؟

برای دریافت جدیدترین مطالب ما در خبرنامه هیلان عضو شوید

Please make sure that AcyMailing is installed and activated.