زمان مراجعه به روان درمانگر فرا رسیده

زمان مراجعه به روان درمانگر فرا رسیده

گاهی دشوار است که بدانیم افکار و احساساتی که تجربه می‌کنیم طبیعی است یا نه. گاهی حتی پذیرفتن این واقعیت که نیاز به کمک حرفه‌ای دارید هم می‌تواند سخت باشد.

معیار دقیقی وجود ندارد که نشان دهد شما باید به روان‌درمانگر مراجعه کنید، اما برخی علایم وجود دارد که می‌تواند نشان دهد صحبت با یک متخصص می‌تواند انتخاب خوبی باشد. هفت نشانه از این موارد را برایتان آورده‌ایم.

 

  • نشانه‌های ایجاد شده در کارتان تداخل ایجاد کرده است

تمرکزتان را از دست داده‌اید، در محل کارتان نمی‌توانید خشمتان را کنترل کنید، بهره‌وری‌تان پایین آمده است.

چه بیش از حد معمول فشار روانی تجربه می‌کنید و چه فقط احساس خستگی بیشتری می‌کنید، کاهش عملکرد کاری می‌تواند نشانه آشفتگی عاطفی در شما باشد.

 

  • خلق شما تغییر کرده است

طبیعی است که گاهی خلقمان بالا و پایین رود، احساس غمگینی و یا عصبانیت بیش از حدی بکنیم، اما هرگونه تغییر در خلق ما که بیش از دو هفته طول بکشد نیاز به رسیدگی و توجه دارد.

 

  • عادات خواب شما تغییر کرده است

از شب‌های بی‌خوابی گرفته تا ساعات بیشتر از زمانی که باید بخوابید، همه نشاندهنده الگوهای خواب شما هستند، الگوی خواب شما گویای سلامت روان شما است. هرچند این مسیری دو طرفه است، بهزیستی روانی شما بر خواب و خواب شما بر عملکرد روانی شما تأثیرگذار است.

  • سلامت روانی شما بر سلامت جسمانی شما تأثیر گذاشته است

بسیاری از دردهای جسمانی - مانند سردرد و معده درد - می تواند ناشی از مسائل مربوط به سلامت روان باشد. البته، مهم است که در صورت داشتن مشکلات جسمانی به پزشک خود مراجعه کنید تا ابتدا هرگونه مشکل پزشکی را رد کنید. اگر پزشک تشخیص دهد که هیچ دلیل پزشکی شناخته شده ای وجود ندارد، ممکن است نشانه‌ها حاکی از وجود مشکلی در سلامت روان شما باشد.

  • از مهارت‌های مقابله ای ناسالم استفاده می‌کنید.

افکار منفی، احساسات ناخوشایند و رفتارهای خودتخریبگر می توانند باعث شوند که به عادات مواجهه‌ای ناسالم از قبیل پرخوری، سومصرف الکل، پرخوابی و ... رو بیاورید.

به خاطر داشته باشید که تقریباً هر عادتی می تواند شکل ناسالمی به خود بگیرد. خوابیدن برای فرار از مشکلات یا مطالعه طولانی برای اینکه مجبور نباشید با احساسات خود روبرو شوید می تواند شکل دفاعی داشته باشد.

 

  • روابط شما تحت‌تأثیر آشفتگی روانی‌تان قرار گرفته است

زمانی که حس خوبی به خودتان تجربه نکنید در رابطه با دیگری نیز احساس خوبی تجربه نخواهید کرد. احساس می‌کنید در رابطه با پارتنر خود پرخاشگر شده‌اید یا میلی به دیدن دوستان خود ندارید. وقتی از درون احساس خوبی نداشته باشید، حفظ روابط سالم دشوار می‌شود.

خبرنامه ایمیلی ما را دنبال می‌کنید؟

برای دریافت جدیدترین مطالب ما در خبرنامه هیلان عضو شوید

Please make sure that AcyMailing is installed and activated.